Školní stravování neplní pouze vyživovací funkci ( poskytuje žákům a studentům stravu), ale působí také v oblasti výchovy ke zdravému způsobu stravování. V rámci prevence nadváhy a obezity ve školním věku je školní stravování základním preventivním pilířem.
Rozmach školního stravování je podmíněn demografickým vývojem, zaměstnaností matek, změnami ve školském systému a řízení školního stravování a rozvinutou sítí školních jídelen.
Specializovaná kvalifikace pracovníků školních jídelen dosahuje až 90%, protože personální obsazení školních jídelen se příliš nemění. I když gastronomie není výhradní doménou žen, v oblasti školního stravování mají ženy rozhodující převahu, mezi personálem i v managementu. Finanční a společenské ohodnocení této manažerské funkce je ve srovnání s se stejnou funkcí v jiných oblastech gastronomie velmi nízké, což má za následek stárnutí vedoucích pracovníků v oboru, které za současných podmínek pravděpodobně mladý management nenahradí.
Podávané pokrmy ve školních jídelnách musí splňovat tzv. Spotřební koš, který určuje Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování. Jedná se ovýčet komodit, které musí být denně obsaženy ve stravě dětí v určeném množství, aby byl zajištěn jejich zdravý vývoj. Spotřební koš pro školní stravování sestavovali odborníci na výživu a odpovídá doporučeným výživovým dávkám. Skládá se z 10 skupin potravin – masa, ryb, mléka, mléčných výrobků, tuků, cukru, ovoce, zeleniny, brambor a luštěnin. Dodržování Spotřebního koše učí děti konzumovat všechny potraviny potřebné pro jejich zdravý vývoj. Stále není jednoduché bojovat proti zavedenému stereotypu nezdravého stravování, prohlubovanému podbízivou reklamou a nevhodnými stravovacími návyky.
Přestože zájem strávníků o tuto službu neustále přetrvává, podmínky pro její provozování se značně zhoršují a komplikují. Práce středního managementu ve školní stravování je velmi náročná, ztížená nepřehlednou legislativou a nedostupností metodické pomoci. Zejména v poslední době dochází k rozpadu celého, léta budovaného systému a zůstává jen malé množství opěrných bodů, které ještě drží systém pohromadě.
Rozvoj školního stravování nejlépe vystihuje tabulka počtu jídelen a procenta stravovaných žáků
Rok |
Počet školních jídelen | Procento stravovaných |
1955 |
4 034 |
25,4% |
1960 |
4 585 |
33,8% |
1965 |
6 250 |
44,0% |
1969 |
7 037 |
50,2% |
1989 |
10 641 |
57,4% |
1991 |
10 133 |
66,9% |
1995 |
8 957 |
64,9% |
2000 |
8 876 |
70,9% |
2004 |
8 892 |
70,8% |